Monday, November 15, 2010

Of Course Lah Kan



Story kali ni saya nak bercerita pasal restoran Fast Food terkemuka di Malaysia. Apa lagi kalau bukan McDonald. 

Tapi bukanlah nak cerita food dia sedap ke, tak berapa nak bagus ke. Saya nak bercerita pasal minuman Coca-Cola yang dihidangkan di McDonald tu sendiri.

Ada apa dengan Coke di sana? Hebat sangatkah Coke McDonald? 

Dah banyak kali saya baca artikel pasal Coke McDonald ni. Semuanya cerita pasal negatif. Side effect itulah. Side effect inilah. Tapi dalam banyak-banyak fact yang diperkatakan saya tertarik pada fact kandungan gula dalam segelas Coke McDonald.

Ada yang kata dalam setiap gelas Coke McDonald tu, ada 18 sudu gula. Tapi tak lah pula dinyatakan, saiz gelas tersebut. Samada Large ke, Medium ke, Small ke, Extra-extra small ke. Semua tu tak dinyatakan. Saiz sudu tu pun turut tak dinyatakan. Sudu teh ke, sudu kopi ke, sudu perhiasan yang orang biasa gantung di dinding tu ke. Semua tak dinyatakan.

Tapi itu semua bukan isunya di sini. Isu yang ingin saya tekankan adalah kebenaran setiap fakta yang dikeluarkan. 

Ya lah. Cuba fikir. Kalau orang yang bercakap tu adalah orang yang anti-McDonald. Dia cakap setiap segelas Coke McDonald mengandungi 45 sudu gula. Korang rasa korang percaya tak? Of Course lah tak kan? Kenapa? Sebab dia anti-McDonald. Ada kecenderungan dia memburuk-burukkan McDonald.

Cuba pula owner McDonald tu sendiri yang bercakap. Dia cakap, setiap segelas Coke McDonald mengandungi 1 sudu gula. Korang rasa korang percaya tak? Of course lah tak kan? Kenapa? Sebab tu business dia. Ada motif untuk dia menyembunyikan rahsia buruk business dia.

Cuba saya pula yang bercerita. Saya kata dalam setiap gelas Coke McDonald ada 5 sudu gula. Korang percaya tak? Of Course lah percaya kan? Sebab saya owner blog ni. Blog yang penuh kesahihan. 

Apa motif isu saya untuk entry kali ni, saya pun confuse. 

Moral of the story, carilah kebenaran dari setiap satu perkara yang ingin kita tahu. 

No comments:

Post a Comment